Naar hoofdinhoud Naar footer

Je Lijf, Je Lief!

Gepubliceerd op: 20-10-2015

Laatst bijgewerkt op: 25-02-2025

Leren omgaan met je eigen grenzen en met de grenzen van een ander.

Over deze interventie

Deze interventie is door de erkenningscommissie beoordeeld als: Goed onderbouwd

Erkenning is mogelijk op de volgende niveaus:

  • Goed onderbouwd
  • Effectief volgens eerste aanwijzingen
  • Effectief volgens goede aanwijzingen
  • Effectief volgens sterke aanwijzingen.

Datum van erkenning

03-10-2020

Erkend door

Erkenningscommissie Maatschappelijke ondersteuning, participatie en veiligheid (Movisie)

Het hoofddoel van Je Lijf, je Lief! is: Jongeren in het praktijkonderwijs zijn na het volgen van het lesprogramma Je Lijf, je Lief! beter dan daarvoor in staat hun eigen grenzen te herkennen en duidelijk te maken aan anderen, én de grenzen van anderen op het gebied van seksualiteit te herkennen en te respecteren, zodat zij minder vaak seksueel grensoverschrijdend gedrag meemaken of uitoefenen.

Je Lijf, je Lief! is bedoeld voor jongeren met een lichte verstandelijke beperking (IQ tussen 55 en 80) uit het eerste en tweede jaar van het praktijkonderwijs, in de leeftijd van 12 tot en met 14 jaar.

Het lesprogramma Je Lijf, je Lief! behandelt in vijf opeenvolgende lessen de volgende thema’s (dit zijn ook de subdoelen van de interventie):

  • Eigen wensen herkennen en aangeven
    Leerlingen geven wensen aan op seksueel gebied (in de klas).
  • Eigen grenzen herkennen en aangeven
    Leerlingen geven eigen grenzen aan op seksueel gebied (in de klas).
  • Wensen en grenzen herkennen bij de ander
    Leerlingen herkennen wensen en grenzen van de ander op seksueel gebied (in de klas).
  • Grenzen van de ander respecteren
    Leerlingen respecteren grenzen van de ander op seksueel gebied (in de klas).
  • Groepsdruk
    Leerlingen geven grenzen en wensen aan op seksueel gebied en respecteren grenzen van een ander, ook wanneer zij geconfronteerd worden met vormen van groepsdruk (in de klas).

De bijbehorende docentenhandleiding geeft docenten structuur en ondersteuning bij de uitvoering van het lesprogramma.